Kiedy i czy warto samodzielnie wymienić napinacz paska rozrządu?

Wymiana pasków rozrządu w warsztacie samochodowym wiąże się z koniecznością wydania niemałej kwoty, która uzależniona jest od typu auta i silnika. Oczywiście większość tej sumy stanowią koszty robocizny. Nic więc dziwnego, ze coraz więcej osób decyduje się na ich samodzielną wymianę. Jest to sposób na zaoszczędzenie pieniędzy pod warunkiem, że się na tym znamy i nie uszkodzimy silnika. Czy warto więc podjąć się tego zadania? Jak wymieniać napinacze rozrządu?

Samodzielna wymiana pasków rozrządu

Za samodzielną wymianę napinaczy rozrządu nie powinna zabierać się osoba niemająca przynajmniej podstawowej wiedzy technicznej. Ponadto należy zdawać sobie sprawę z tego, że obsługa nowoczesnych silników wymaga posiadania sporej wiedzy i doświadczenia, szczególnie jeśli chodzi o napinanie paska. Ponadto zdarza się, że w niektórych przypadkach nie obejdzie się bez specjalistycznych narzędzi w celu idealnego ustawienia rozrządu.

Jeśli zaś czujemy się na siłach, należy się odpowiednio przygotować do tego przedsięwzięcia. Najlepiej jest kupić polecane napinacze pasków rozrządu w autoryzowanym serwisie. Należy też wcześniej zapoznać się z informacjami dotyczącymi położenia znaków, a zasady nie zawsze są takie same. Napinacz paska rozrządu powinien być zawsze wymieniany na zimnym silniku. Konieczne jest też sprawdzenie szczelności osłony i ewentualnych wycieków oleju. Profesjonaliści zalecają po wymianie paska wykonanie rzecznie kilku pełnych obrotów wału korbowego w celu sprawdzenia, czy pasek się nie zsuwa oraz czy nie ma w silniku kolizji. Kluczowe jest tutaj odpowiednie napięcie paska, do czego niezbędne jest doświadczenie czy specjalistyczny przyrząd.

Nieprawidłowo zamontowany napinacz paska rozrządu

Należy liczyć się z tym, że w przypadku popełnienia błędu podczas montażu napinacza rozrządu, może dość do zniszczenia silnika. Zadaniem paska rozrządu jest między innymi napęd wałków rozrządu i ich odpowiednie rozmieszczenie względem wału korbowego. W przypadku ich zerwania lub przeskoczenia o kilku zębach dojdzie do zderzania się tłoków z zaworami. Taka kolizja z kolei prowadzi do zgnieceń zaworów czy też nawet do uszkodzenia silnika.

Kiedy wymienić napinacze rozrządu?

Nie jest łatwo określić, kiedy napinacz jest bliski awarii. Można się jednak kierować pewnymi objawami, a mianowicie uszkodzeniem sekcji prowadzenia paska czy wyciekami smaru z uszczelnienia łożyska. Podejrzane są rdzawe nacieki i pęknięcia, zużycie łożyska koła pasowego jak i samego koła, hałas napinacza, niewspołpłaszczyzność ramienia napinacza i montażowa, nadmierne drgania ramienia napinacza, zacinanie się czy tarcie napinacza przy ruchu oraz utrata właściwości sprężyny.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *