To warto wiedzieć o wymianie amortyzatora

Samochód to bardzo pożyteczny wynalazek, który zapewnia nam komfort przemieszczania się oraz dość dużą niezależność. Aby jednak jazda była bezpieczna należy zawsze pamiętać o regularnym przeglądzie samochodu i wymianie zużywających się części. Bardzo ważnym elementem, który znacząco wpływa na bezpieczeństwo jest zawieszenie samochodowe, a jego częścią, która z czasem zużywa się są amortyzatory. Co warto wiedzieć o ich wymianie?

Do czego służą amortyzatory?

Amortyzatory to bardzo ważna część samochodu, która znacząco wpływa na bezpieczeństwo podróżujących. Przede wszystkim zapewniają one odpowiedni kontakt koła z podłożem. Są one szczególnie ważne jeśli chodzi o przyczepność podczas zakrętów.

Oznaki zużytych amortyzatorów

Jeśli jeździmy uważnie, przyglądamy się i przysłuchujemy samochodowi, jesteśmy w stanie w przybliżeniu ocenić w jakiej kondycji są amortyzatory w naszym pojeździe. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na niepokojące piski, szczególnie na zakrętach. Ale warto też przyjrzeć się temu, jak samochód hamuje. Jeśli droga hamowania jest wydłużona, a auto raczej zwalnia niż hamuje, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że do wymiany są amortyzatory. Innymi objawami zużycia tych ważnych części mogą być także: częste włączanie się systemu ABS podczas hamowania oraz specyficzne drgania na kierownicy. Nie powinniśmy także pozostawać obojętni jeśli nasz samochód długo buja się po pokonaniu nierówności lub dziur. Samochód, który nie uzyskuje stabilności niemal od razu po wyjściu z nierówności prawdopodobnie powinien mieć wymienione amortyzatory.

Oględziny u mechanika

Najlepszym sposobem na ocenę stanu amortyzatorów jest udanie się do doświadczonego mechanika. Zaglądając pod samochód można zobaczyć pewne niepokojące oznaki, takie jak plamy oleju na amortyzatorze. Często jest to sygnał, że przyda się wymiana amortyzatorów.

Test maszynowy

Stacje kontroli pojazdów oraz mechanicy dysponują maszynami, które pomagają określić stan amortyzatorów. Warto jednak mieć na uwadze, że nie zawsze jest to w pełni skuteczny sposób dlatego warto zawsze wziąć pod uwagę nie tylko wynik testu maszynowego, ale także diagnozę osoby, która zna się na rzeczy.

Badanie maszynowe polega na tym, że samochód wjeżdża na stanowisko do badania, gdzie kolejne koła poddawane są serii drgań. Następnie urządzenie mierzy ilość i siłę drgań aż do pełnego uspokojenia. Im jest ich więcej i trwają dłużej, tym amortyzatory są bardziej zużyte. Niestety procentowy wynik badania jest często nieadekwatny do rzeczywistego stanu amortyzatorów, bowiem zależeć może od wielu dodatkowych czynników, takich jak obciążenie czy zużycie innych części zawieszenia.

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *