Punto to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli włoskiej marki Fiat. Swoją popularność ma również w naszym kraju- było to chętnie kupowane auto zarówno w latach dziewięćdziesiątych jak i teraz. Samo słowo „punto” oznacza po włosku „punkt”, „kropkę”. W grudniu pojawiła się informacja, że Punto przestanie być produkowane, a zastąpi go pięciodrzwiowa wersja Fiata 500.
HISTORIA PUNTO
Fiat Punto został zaprezentowany w 1993 roku zastępując model Uno. Model szybko odniósł sukces, bo już w 1995 zostało Samochodem Roku . Punto był dostępny w dziewięciu wersjach silnikowych (w tym silnik typu diesel). Nadwozia to 3- i 5-drzwiowy hatchback i dwudrzwiowy kabriolet produkowany na zlecenie w zakładzie firmy stylistycznej Bertone.
Dostępny w 14 kolorach i 31 wersjach, w tym usportowionej GT oraz kabriolet. Otrzymał najnowszej generacji silniki FIRE. Samochód dzielił płytę podłogową z Lancią Y oraz Fiatem Barchetta. Bardzo charakterystyczne dla Punto były pionowo umieszczone światła z tyłu pojazdu. Fiata Punto montowano w polskiej fabryce w Tychach w latach 1996-1999.
Przez te 20 lat Fiat Punto pojawiał się w kilku wersjach, ostatni model został zaprojektowany w 2012 roku. Samochód nie był bardzo drogi, znajdował liczne grono odbiorców.
ZALETY I WADY
Punto raczej nie było samochodem awaryjnym, nie licząc czynności eksploatacyjnych typu oleje klocki hamulcowe. Jeśli zdarza się inna usterka to jest w miarę prosta do usunięcia. Samochód oferuje sporo miejsca wewnątrz, dość ładną budowę zewnętrzną i funkcjonalność wnętrza. Wśród silników każdy znajdzie coś dla siebie. Samochód dobry dla użytkownika ceniącego prostotę i łatwość obsługi, który mniejszą wagę przywiązuje do wyglądu zewnętrznego stawiając raczej na sprawność niż na wygląd.
Dostępność części:
Oryginały – bardzo dobra .
Zamienniki – bardzo dobra .
Plusy:
– Atrakcyjny wygląd
– Przyzwoite osiągi przy małym zużyciu paliwa
– Wytrzymałe silniki i krzynie biegów
– Dobra dostępność części i dosyć niska cena
-Przestronne i wygodne wnętrze
– Łatwość obsługi
-Trwałe mocowania amortyzatorów
Minusy:
– Pękające obudowy alternatora
– Wycieki oleju ze skrzyni i silnika
– Karoseria i podwozie podatne na korozje
– Słabe elementy gumowe półosi napędowych